5 ابزار برتر هوش تجاری (BI)
پنج ابزار برتر هوش تجاری (Business Intelligence) کمک میکند تا بینش هایی را برای تصمیم گیری های مهم کسب و کارتان بیابید.
درست همانطور که یک کارشناس به جعبه ابزار مجهز به چکش، میخ و پیچ گوشتی نیاز دارد، افرادی که در زمینه هوش تجاری (BI) فعالیت می کنند باید با ابزارهای نرم افزاری خاصی آشنا باشند. هوش تجاری شامل کارکردها، استراتژی ها و ابزارهایی است که شرکت ها برای جمع آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می کنند.
ابزارهای هوش تجاری میتوانند فرصتهای جدیدی را برای کسبوکارها برای بهبود بازگشت سرمایه (ROI) و مزیت رقابتی بر اساس بینشهای یافت شده شناسایی کنند. این ابزارها در همه بخشها، صنایع و کاربران تجاری استفاده میشوند، بنابراین برای سرعت بخشیدن به شغل خود، یکی از آنها را بررسی کنید.
در اینجا نگاهی به مزایای ابزارهای BI و پنج مورد از پرکاربردترین ابزارها می اندازیم.
ابزار هوش تجاری (BI) چیست؟
ابزارهای هوش تجاری مقادیر زیادی از داده های ساختاریافته و بدون ساختار را از سیستم های داخلی و خارجی جمع آوری، پردازش و تجزیه و تحلیل می کنند. منابع داده ممکن است شامل اسناد، تصاویر، ایمیل، فیلم ها، مجلات، کتاب ها، پست های رسانه های اجتماعی، فایل ها و موارد دیگر باشد. ابزارهای BI این اطلاعات را از طریق کوئری ها پیدا می کنند، که می توانند داده ها را در قالب های کاربر پسند مانند گزارش ها، داشبوردها، نمودارها و نمودارها ارائه دهند.
این ابزارها می توانند عملکردهایی مانند داده کاوی، تجسم داده ها، مدیریت عملکرد، تجزیه و تحلیل، گزارش دهی، متن کاوی، تجزیه و تحلیل پیش بینی و بسیاری دیگر را انجام دهند. در نتیجه، کارکنان می توانند از این اطلاعات برای تصمیم گیری بهتر بر اساس پیش بینی ها، روندهای بازار و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) استفاده کنند.
مزایای ابزارهای BI
ابزارهای BI می توانند به کسب و کار شما کمک کنند تا گام های هوشمندانه و چابکی را در جهت دستیابی به اهداف بزرگتر بردارد.
داده های متمرکز: همه داده های شما در یک مکان. شرکت ها داده ها را از پایگاه های اطلاعاتی متعدد، پورتال ها، سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) و غیره جمع آوری می کنند. برای فهمیدن همه چیز، به ابزارهای هوش تجاری نیاز دارید تا داده ها را با هم ترکیب کنید و انواع خاصی از نماها (مسائل، گرایش ها، تجزیه و تحلیل) را بر اساس پرس و جوهای خود یا آنچه می خواهید بدانید ارائه دهید.
خودکفایی: داده ها دیگر فقط به تیم فناوری اطلاعات شرکت شما تعلق ندارند. اکنون، هر کارمند بدون تخصص فنی، حتی کارآموزان، می توانند به داده های لازم برای تیم های مربوطه خود دسترسی داشته باشند و آن ها را تجزیه و تحلیل کنند. آنها میتوانند گزارشهایی در مورد فروش تمام لوازم الکترونیکی در سال 2020 ایجاد کنند یا سوابق بیماران را برای شناسایی تعداد موارد COVID-19 در سال 2022 تجسم کنند.
پیش بینی کنید: با دسترسی به داده های زیادی از گذشته و حال، کارمندان می توانند تصمیمات مبتنی بر شواهد بگیرند. تجزیه و تحلیل و پیشبینی پیشبینیکننده، کاربران را قادر میسازد تا بینشهایی را بر اساس سابقه عملکرد محصول یا خدمات ایجاد کنند. اگر شرایط کسبوکار تغییر کند، ابزارهای هوشمند میتوانند بهطور خودکار ناهنجاریها را شناسایی کنند و شما میتوانید به هنگام بروز اختلالات، نسبت به آن واکنش نشان دهید.
گزارشهای خودکار: بسیاری از ابزارهای BI بهجای وارد کردن دستی دادهها در صفحات گسترده اکسل یا جابهجایی بین ابزارهای مختلف، خودکار میشوند. اگر به گزارشی از یک محصول در یک دوره زمانی خاص نیاز دارید، ابزار آن را برای شما ایجاد می کند. اگر این اطلاعات مهم است و میخواهید آن را به یک ارائه اضافه کنید، میتوانید تجسمهای تعاملی ایجاد کنید و هر نمودار یا نموداری را که ممکن است نیاز داشته باشید دانلود کنید.
هزینه های کسب و کار را کاهش می دهد: ابزارهای BI می توانند کارهای زیادی انجام دهند، از تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کننده و پیش بینی فروش گرفته تا نظارت بر فرآیند در زمان واقعی، که فرآیندهای تجزیه و تحلیل، برنامه ریزی و گزارش دهی بسیار کارآمدتر و دقیق تر از همیشه هستند. در واقع، بیش از 50 درصد از کاربران ابزارهای BI گزارش دادند که این مزایا به آنها در کاهش هزینه ها و افزایش درآمد کمک می کند [1].
5 ابزار برتر هوش تجاری
امروزه ده ها ابزار BI در دسترس است. برای تعیین پنج مورد برتر، اینها بیشترین استناد در بین وب سایت هایی بودند که بهترین ابزارهای BI را رتبه بندی کردند. این پنج ابزار BI به ترتیب خاصی رتبه بندی نمی شوند.
1. Tableau
Tableau به خاطر قابلیتهای کاربرپسند تجسم دادهها شناخته شده است، اما میتواند بیش از ایجاد نمودارهای زیبا انجام دهد. ارائه آنها شامل تجزیه و تحلیل بصری زنده است، رابطی که به کاربران امکان می دهد دکمه ها را بکشند و رها کنند تا روند داده ها را به سرعت تشخیص دهند. این ابزار از منابع داده مانند مایکروسافت اکسل، جعبه، فایل های PDF، گوگل آنالیتیکس و غیره پشتیبانی می کند. تطبیق پذیری آن به توانایی اتصال با اکثر پایگاه های داده گسترش می یابد.
2. Microsoft Power BI
یکی از محبوب ترین ابزارهای BI، Power BI است که توسط غول نرم افزاری پیشرو مایکروسافت ارائه شده است. این ابزار نرمافزاری قابل دانلود است، بنابراین میتوانید آنالیز را بر روی ابر یا در سرور گزارشدهی اجرا کنید. همگام سازی با منابعی مانند فیس بوک، اوراکل و غیره، گزارش ها و داشبوردها را در عرض چند دقیقه با این ابزار تعاملی ایجاد می کند. دارای قابلیتهای هوش مصنوعی داخلی، ادغام اکسل و اتصال دهندههای داده است و رمزگذاری دادهها و نظارت بر دسترسی بلادرنگ را ارائه میدهد.
3. QlikSense
QlikSense یک ابزار BI است که بر رویکرد سلفسرویس تأکید میکند، به این معنی که از طیف گستردهای از موارد استفاده از تجزیه و تحلیل، از برنامههای هدایتشده و داشبورد گرفته تا تجزیه و تحلیل سفارشی و تعبیهشده، پشتیبانی میکند. این یک رابط کاربر پسند ارائه می دهد که برای صفحات لمسی، هوش مصنوعی پیشرفته و پلتفرم های ابری با عملکرد بالا بهینه شده است. قابلیت اکتشاف انجمنی آن، Search & Conversational Analytics، به کاربران اجازه میدهد تا سؤال بپرسند و بینشهای عملی را کشف کنند، که به افزایش سواد داده برای کسانی که تازه از ابزارهای BI استفاده میکنند کمک میکند.
4. Dundas BI
Dundas BI یک ابزار BI مبتنی بر مرورگر است که 25 سال است که وجود دارد. مانند Tableau، Dundas BI دارای یک تابع کشیدن و رها کردن است که به کاربران اجازه میدهد تا دادهها را خودشان تجزیه و تحلیل کنند، بدون اینکه تیم IT خود را درگیر کنند. این ابزار به دلیل سادگی و انعطاف پذیری خود از طریق داشبوردهای تعاملی، گزارش ها و تجزیه و تحلیل بصری شناخته شده است. از زمان آغاز به کار خود به عنوان یک ابزار تجسم داده در سال 1992، به یک پلتفرم تجزیه و تحلیل انتها به انتها تبدیل شده است که قادر به رقابت با ابزارهای جدید BI است که امروزه در دسترس است.
5. Sisense
Sisense یک ابزار BI کاربرپسند است که بر ساده سازی و ساده سازی تمرکز دارد. با استفاده از این ابزار، می توانید داده ها را از منابعی مانند Google Analytics، Salesforce و غیره صادر کنید. فناوری درون تراشه آن امکان پردازش سریعتر داده ها را در مقایسه با سایر ابزارها فراهم می کند. ویژگیهای کلیدی شامل قابلیت جاسازی تجزیه و تحلیل برچسب سفید است، به این معنی که یک شرکت میتواند خدمات را به طور کامل بر اساس نیازهای خود سفارشی کند. مانند سایرین، دارای قابلیت کشیدن و رها کردن است. Sisense به شما امکان می دهد گزارش ها و داشبوردها را با اعضای تیم خود و همچنین به صورت خارجی به اشتراک بگذارید.